Sofat preventiv

Pentru că iarna avem parte de cele mai nefavorabile condiții de drum, este cel mai bine să aplici un stil de șofat preventiv. Ca să știi ce ar trebui să ai în vedere, trecem printr-o serie de aspecte pe care să le aplici atunci când pleci la drum.  

  • Prima regulă: păstrează o viteză redusă! Limitele de viteza afișate sunt pentru condiții ideale de călătorie, însă “gheața neargă” este invizibilă. Șofatul cu viteză redusă este cea mai bună măsură de precauție pe drumurile alunecoase.
  • Gheața neagră va face un drum să arate ca un asfalt nou strălucitor, însă pavajul ar trebui să arate gri-alb iarna, deci mare atenție la cum arată drumul.
  • Nu utiliza controlul vitezei de croazieră! Cel mai bine este să fii în deplin control în fiecare moment.
  • Redu viteza când te apropi de intersecții acoperite cu gheață sau zăpadă.
  • Acordă-ți mai mult timp pentru drum sau amână o călătorie dacă vremea este nefavorabilă.
  • Mergi cu faza scurtă. Nu numai că sunt mai luminoase decât luminile de zi, dar aprinderea lor activează și luminile din spate, care va face vehiculul mai vizibil.
  • Mărește distanța dintre tine și cel din față. Distanța de oprire pe un drum înghețat este dublă față de cea pe un drum uscat. De exemplu, de la aproximativ 45 de metri la viteza de 60 km/h, la 80 de metri pe o suprafață de drum înghețată.
  • Rămâi pe cât posibil pe banda din dreapta.
  • Virează cu mișcări fine și precise. Schimbarea prea rapidă a benzii și direcția sacadată în timpul frânării sau accelerării pot cauza derapaje.
  • Încetinește când vezi un semn care avertizează că te apropii de un pod. Este posibil ca podurile din oțel și beton să fie înghețate chiar și atunci când nu există gheață pe suprafața solului. Motivul este că podurile aflate în aer liber se răcesc mai repede decât drumurile care tind să fie oarecum izolate de pământ solid.
  • Păstrează o distanță sigură față de plugurile de zăpadă și camioanele cu sare/nisip/antigivrare.
  • Nu depăși niciodată un plug de zăpadă (din cauza condițiilor de albire și a crestei de zăpadă create de plug).

Ce trebuie să faci dacă începi să derapezi:

  • În primul rând, NU te panica!
  • Vezi în ce direcție vrei să meargă vehiculul și virează încet în direcția respectivă. 
  • NU FRÂNA! Ia piciorul de pe frână dacă vehiculul începe să derapeze în timp ce frânezi.
  • NU accelera!
  • Este important să reduci cât mai repede mișcarea mașinii. Multe surse promovează trecerea mașinii pe neutru cât mai repede (dacă e vorba de o cutie automată, trece-o pe neutru, dacă este o cutie manuală, scoate-o din viteză).
  • Alte surse promovează lăsarea vehiculului în viteză, însă fără a accelera în timpul derapajului. Acest lucru ar putea ajuta în cazul în care e nevoie să accelerezi ușor la finalul derapajului sau să eviți un obstacol. 

Sperăm să nu fie nevoie să aplici sfaturile din urmă, însă cel mai bine să fii informat și să știi cum să reacționezi în orice circumstanță. Îți dorim un drum bun și fără emoții!